Dostavníčko: Taneční mistr z Klapý

přidáno: 30. 6. 2013 15:23, autor: Stan Hilbert   [ aktualizováno 6. 8. 2013 14:57 ]
Dostavníčko s divadlem minulý čtvrtek zahajovalo svůj první oficiální ročník. Nelehkou úlohu otevřít celý festival prvním představením přijali ochotníci ze souboru Rádobydivaldo Klapý. A byla to správná volba!

Divadelníci z Klapý se totiž jen tak něčeho nezaleknou. Patří k absolutní špičce české ochotnické scény, vždyť jen na Jiráskův Hronov postoupili s minimálně polovinou uvedených her! Nezalekli se ani otevřené letní divadelní scény mezi hradbami přerovského zámku a poměrně chladného počasí. Naštěstí se nezalekli ani diváci, a tak letošní Dostavníčko s divadlem mohlo být zahájeno. Učinili tak vedoucí spolupořádající Galerie města Přerova Lada Galová, náměstek primátora Michal Zácha a za Dostavník Pavlína Konvičková jako patron účinkujícího souboru. 

Rádobydivadlo Klapý přivezlo kupodivu komedii. Vybrali si hru Václava Nývlta na motivy Bohumila Hrabala Taneční hodiny pro pokročilé, v režii Ladislava Valeše. No, já je znám docela dlouho a komedii jsem ještě od nich neviděl - čekal jsem tedy, jaké to bude.
 
A bylo to skvělé, jako ostatně všechno, co jsem od nich viděl. Ano, nebyla to ta "řachanda", při které se víc směje než hraje, ale byla to velmi laskavá komedie, ve které vynikal chytrý text Bohumila Hrabala v podání skvělého tanečního mistra Jirky Krause. Energicky a rozhodně, a přitom s velkou dávkou milé stydlivosti nás skrze postavu tanečního mistra nechal nahlédnout do života člověka toužícího po uznání, uznání zejména šestnáctileté slečny a několika dalších dam, navštěvujících jeho taneční kurzy. Co na tom, že sám tančit neumí, spíš než za tanečníky má atendanty svého tanečního kurzu za publikum - rukojmí nucené poslouchat jeho nekonečný proud historek, pouček, rad a názorů. Všechno dohromady skloubil Jiří Kraus naprosto skvěle, a navíc v ne zcela běžném hrabalovském jazyce. Diváci po představení obdivovali zejména paměť představitele titulní role, ale šlo o víc. Šlo o samozřejmost, s jakou chrlil všechna slova a myšlenky, které však přesně kladl do významu nikoli jednoho, ale do významů několika. Právě druhý a další význam, podpořeny vizuálním konáním herce, byly hlavním zdrojem pobavených reakcí diváků. Šlo o lehkost, se kterou přepínal mezi nicneznamenajícím zaměstnancem, citlivým, stydlivým a snícím "strýcem" i všehoznalou a nezaskočitelnou autoritou, a to všechno v jednom nádechu, v jedné větě. Ohromně mě pobavil a, jak bylo znát z reakcí diváků, nebyl jsem jediný. 

  
 

Vůbec nechci snižovat kvality ostatních herců na jevišti, pravda je ale taková, že to bylo napsané v zásadě pro jednoho herce. Rádobydivadlo může hrát Taneční hodiny pro pokročilé, protože zkrátka mají tanečního mistra. Měl jsem pocit, že by to bylo dobré, i kdyby to vykládal z křesla. Na druhou stranu, režijní ruka Ladislava Valeše dokázala ještě znásobit dopad představení na diváka - dobře načasované pauzy, sladěné do jakoby náhodného jednání postav, vytvářely krásné situace - hlavně ty veselé, které diváky bavily a skrze takto generovaný smích je i za chladného večera zahřály.
  
    

Nevím, jestli diváci mohli nahlédnout nějak výrazně hluboko do duše tanečního mistra - proč je takový, proč vůbec pořádá kurzy tance, proč svou "moudrostí" potřebuje imponovat postarším tetkám nebo proč se potřebuje trumfovat s . Jsem si ale jist, že jim to, stejně jako mně, nijak nechybělo. To ať si soudí akreditovaní kritici, či porotci ve svých nekonečných rozpravách a diskusích. Za sebe mi stačí dozvědět se, že "nejsem takovej blb, jak ten taneční mistr".

Děkuji vám, milí kamarádi z Klapý, že jste přijeli i do Přerova, že jste navnadili přerovské diváky do dalšího ročníku Dostavníčka s divadlem.



Pár ohlasů z tabule Fix Populi:

"Luxusní!"
"Skvělý lék na stres a přepracovanost. Velké díky za skvělou závabu."
"Mám chuť tancovat!"
"Pohlazení po duši každého milovníka pana Hrabala."
"Červená sukýnka a Hugo Haas v hlavní roli. SUPER!"
"Kde má pan taneční mistr schované ty externí disky na text? Fenomenální!"



Comments